Kunskap...

För någon vecka sedan upptäckte jag att min hudkräm och ögonkräm innehåller silikoner och sedan dess har jag flitigt försökt leta efter en ny hudvårdsserie utan silikon, sulfater och parabener. Jag trodde att jag hade hittat det genom orgins hudvård som är fri från ganska många dåliga ämnen. Men så var det den där lilla detaljen med silikon. Efter en djupgranskning på Åhléns har jag konstaterat att i princip samtliga av orgins produkter innehåller dimethicone, som är en silikon.

Ibland kan jag verkligen störa mig att jag bryr mig så mycket. Ja det hade varit skönt att bara ta en produkt som låter bra och använda den utan att bry mig. För den som vill fördjupa sig i hudvård får tänka ordentligt för there is no turning back kan jag lova.

Står nu inför dilemmat om jag ska köra på bare minerals hudkräm utan silikon och skydda ansiktet mot sol med mineralpuder och sen använda vanlig solbrända för ansiktet när jag är på semester... Eller ska jag köra på ansiktskräm med spf 20 som innehåller silikoner men då vara skyddad mot solen? Vilket som ryser jag av tanken eftersom jag vet vad vanlig solkräm innehåller... Det är lite pest eller kolera. Parabensolkräm på semester och risk för solbränna eller täppa till huden. Nej, den tål att tänkas på...


Kommentarer
Postat av: Nina

För mig är valet självklart. Tror knappast silikoner kan åka ner till de tjockare hudvävnaderna och ta dö på dem som solen kan, om man inte använder solskydd. Dessutom kan man få cancer av chips, men det verkar inte ha hindrat dig från att äta dem? ;) Nojja inte så mycket, ta det bästa av vad som finns! Det kommer säkert bara bli ännu bättre i framtiden. Kanske dags du söker jobb på kosmetikaföretag?

2013-05-08 @ 22:32:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0